Zoals we gisteren al konden melden is Pang Da de grootste autodistributeur van
China, met meer dan 1.100 dealerbedrijven. Het concern verkoopt alles bij
elkaar geteld meer dan 49 merken, waaronder dus ook concurrenten van Saab.
Maar de overeenkomst met Saab behelst wel de koop van 1.300 Saabs voor een
bedrag van 30 miljoen euro.

23.000 euro per auto
Dat lijkt een reddend bedrag, maar dat geld stroomt natuurlijk niet puur in de
kas van Saab. Het Zweedse merk moet daar immers 1.300 auto’s voor bouwen en
dat kost ook geld aangezien toeleveranciers daar onderdelen voor moeten
leveren en het personeel betaald dient te worden. Gemiddeld betaalt Pang Da
Automobile iets meer dan 23.000 euro per auto. Daarnaast verwerft Pang Da
een plekje in het bestuur van Saab.

Hervatting productie in een week
In interviews met diverse media heeft Victor Muller laten weten dat de
productie van Saab nu over ongeveer een week kan beginnen. Een kleine adder
onder het gras is echter dat er net als bij de deal met Hawtai eerst
goedkeuring nodig is van de Chinese overheid.

Aanvullende financiering voor het hervatten van de productie komt van het
uitgeven van een miljoen nieuwe aandelen die 3 tot 4 miljoen euro opleveren
en van Gemini (30 miljoen euro) en de Europese Investerings Bank (29,5
miljoen euro). Overigens schijnen verschillende toeleveranciers wat meer
uitleg te willen van Saab over het businessplan voor de komende tijd,
voordat ze weer gaan leveren.

Pang Da wil Saabs bouwen
Na de hervatting van de productie komt de tweede stap voor Pang Da, want dat
wil 65 miljoen euro betalen voor een aandeel van 24 procent in Spyker Cars.
Het is nog niet zeker of deze overeenkomst door alle partijen wordt
goedgekeurd, want het verschaft Pang Da toegang tot technologie van General
Motors en daar zijn de Amerikanen doorgaans niet blij mee.

Volgens de plannen zou Pang Da op termijn ook Saabs willen bouwen in China.
Het concern heeft zelf geen ervaring met de productie van auto’s, maar is
onlangs een joint venture aangegaan met BAIC (Beijing Auto Industry
Corporation) om auto’s te gaan maken. Het is mogelijk dat ook Subaru hierbij
betrokken wordt als partner, zo schrijft ChinaCarTimes.com.

De recente ontwikkelingen maken in elk geval duidelijk dat Saab door velen nog
als zeer levensvatbaar wordt gezien en dat Victor Muller zich niet zomaar
uit het veld laat staan als er een mogelijke partner afhaakt.

Meer autonieuws op Carros.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl